De cursus ‘Media & Communicatie in de praktijk’ is praktisch van opzet. Dit betekent overigens niet dat de theorie uit het oog wordt verloren. Ook deze komt uiteraard ruimschoots aan bod. Maar het doel van de training is dat u de handvaten die u krijgt aangereikt feitelijk nog dezelfde dag in de praktijk kunt toepassen.

Hans Ouwerkerk neemt het deel ‘communicatie’ voor zijn rekening. In dit deel leert u met andere ogen naar uw eigen bedrijf of organisatie kijken. Op geheel interactieve wijze komen onder andere de volgende vragen aan de orde:

 Wat is het imago van uw onderneming?
 Wie zijn mijn concurrenten?
 Op welke wijze communiceert u nu en zou dat effectiever kunnen?
 Hoe handig is een communicatiekalender?
 Wat kunnen social media (LinkedIn, Facebook en Twitter) voor uw organisatie betekenen?
 En hoe past u social media succesvol toe?

Om bijvoorbeeld het huidige en gewenste imago van uw bedrijf vast te stellen, gaan we het zogenoemde merkenspel doen. Een brainstormspel waarbij u uw organisatie als merk moet gaan zien. Is eenmaal het gewenste imago vastgesteld, dan is de volgende stap om te kijken op welke wijze u een dergelijk imago in de markt gaat zetten. Om deze vraag te beantwoorden, moet u weten wie uw concurrenten zijn, hoe zij de communicatie aanpakken en wat de (gewenste) doelgroep is.

Kortom, al spelenderwijs en met veel aandacht voor praktijkvoorbeelden worden in dit deel als het ware de contouren van een communicatieplan geschetst. Juist door deze praktische aanpak aangevuld met de diverse tips en trucs, stelt de training u in staat om een dergelijk plan zelf te schrijven, inclusief het opstellen van een communicatiekalender. Een dergelijke kalender is een handig hulpmiddel om inzichtelijk te maken wanneer je met welke middelen (nieuwsbrief, persbericht, flyer, clubblad etc.) moet communiceren.

In dit kader vergeten we ook het gebruik van social media niet. Deze vorm van communiceren kan voor u misschien wel een uitstekende en vooral ook goedkope manier zijn om contact met uw doelgroep te maken. Door middel van ‘do’s’ and ‘don’ts’ geven wij richtlijnen om social media zo effectief mogelijk in te zetten.

  

 

Veel persberichten belanden in de prullenbak

Het was een schokkende en tegelijkertijd veelzeggende uitspraak van een journaliste van Het Parool. “Hoeveel persberichten belanden ongelezen in de prullenbak?”, luidde een van de vragen in een rubriek op internet. “Driekwart”, gaf ze als antwoord.

Driekwart!

Het geeft aan hoeveel moeite moet worden gedaan om de interesse te wekken van de media.

Het betreffende interview richtte zich vooral op pr-bureaus, maar de reactie van de verslaggeefster is ook voor uw bedrijf, instelling of organisatie van belang. Want het wil wat zeggen als zoveel persberichten nooit het doel bereiken waarvoor ze zijn geschreven. Het betekent dat ze kennelijk niet voldoen aan de verwachtingen en de eisen van de media. Het betekent óók dat er werk aan de winkel is als u met uw nieuws wél ongeschonden de eindstreep wil bereiken.

Er zijn verschillende manieren om dit voor elkaar te krijgen. Ze komen uitgebreid aan de orde tijdens de training ‘Media & Communicatie in de praktijk’. De deelnemers worden daarin wegwijs gemaakt in de wondere en soms moeilijk te doorgronden wereld van de media. Wat zijn de afwegingen die redacties maken, is een onderwerp dat aan bod komt. Het is belangrijk om die afwegingen te kennen en om daar vervolgens – met succes – op te kunnen inspelen.

Daarmee bent u er nog niet. Het is ook zaak om contacten te leggen, relaties met relevante journalisten op te bouwen en om persberichten op te stellen die aanslaan en de nieuwsgierigheid prikkelen. Tijdens de training wordt hier veel aandacht aan besteed. Dit gebeurt onder meer aan de hand van oefeningen. Dat die nodig zijn, blijkt eveneens uit het interview met de journaliste van Het Parool. Zij vertelde dat de kwaliteit van persberichten ‘nogal varieert’. “Het schijnt wel een regel te zijn het belangrijkste nieuws onderaan te zetten”, voegde ze er aan toe. Dat was cynisch bedoeld, want de meest relevante informatie moet als eerste worden genoemd.

Het is lastiger dan het lijkt om dit voor elkaar te krijgen, maar na de training van W5 draait u uw hand er niet meer voor om.

W5Trainingen levert maatwerk. De workshop ‘Media & Communicatie in de praktijk’ is met zorg samengesteld en behandelt alle onderwerpen die van belang zijn om een efficiënter en veel succesvoller communicatiebeleid te kunnen voeren. Toch kunnen bedrijven, instellingen en organisaties een specifiek doel voor ogen hebben. Het kan zijn dat de interne communicatie niet optimaal verloopt of dat er plannen zijn voor een specifieke campagne. Ook in deze en in tal van andere gevallen biedt W5Trainingen uitkomst. Hans Ouwerkerk en Danny Verbaan kunnen een workshop verzorgen die is toegespitst op uw persoonlijke wensen. Ze zijn te allen tijde bereid om langs te komen om te vertellen over de vele mogelijkheden.

Bureau W5Trainingen biedt meer workshops aan die voor uw organisatie van pas kunnen komen. Hiertoe behoren:

 Toespraken schrijven en/of houden
 Hoe verzorg ik een presentatie die aanslaat?
 Helder schrijven
 Argumenteren en discussiëren
 Ambassadeurstraining - Mediatraining

Informeer gerust – en vrijblijvend – naar de mogelijkheden

Willem Kuijperstraat 23
2584 XT Den Haag
t: 06 - 46.28.73.02
e: This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.
i: www.dannyverbaan.nl

Koraalrood 153
2718 SB Zoetermeer
t: 079-8200255
m: 06-52.00.88.13
e: This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.
i: www.otaweb.nl