‘Zoeken naar de onderscheidende factor’

Hans Ouwerkerk is journalistiek gepokt en gemazeld, maar houdt zich de laatste jaren vooral bezig met de communicatievraag van bedrijven, brancheorganisaties en gemeenten. “Zowel intern als extern moet de boodschap voor iedereen helder zijn. Maar wát is die boodschap en voor wie? En hoe moet die boodschap uiteindelijk worden geformuleerd? Dat zijn vraagstukken waar ik graag mijn tanden in zet”, aldus Ouwerkerk.

Sinds twee jaar heeft hij zijn eigen bureau Ouwerkerk Tekst & Advies. Het schrijven van aansprekende teksten, het geven van communicatieadviezen en het overdragen van kennis zijn de belangrijkste activiteiten van Ouwerkerk Tekst & Advies.

Om bedrijven en organisaties te helpen bij het vinden van hun onderscheidende factor hanteert Ouwerkerk de methodiek van het zogenoemde ‘merkenspel’. “Dit is een bijzonder instrument waarmee snel duidelijk wordt wat je communicatieboodschap moet zijn om bijvoorbeeld je concurrent voor te blijven. Ook is het een goede manier om te ontdekken hoe medewerkers of leden naar je onderneming of organisatie kijken. Zien ze deze als het Hilton of is het in hun ogen meer een Aldi?”, aldus Ouwerkerk. Tijdens de workshop communicatie in de praktijk is het spelen van het merkenspel dan ook één van de onderdelen.

Cursisten over Hans Ouwerkerk:

“Hij was goed voorbereid, wist veel van de aanwezige organisatie en gaf adviezen aan de hand van de praktijk.”

“Hans weet heel goed waar hij het over heeft”

‘Je moet de lezer meteen nieuwsgierig maken’

Danny Verbaan werkte bijna vijfentwintig jaar voor de Haagsche Courant en het AD. Hij weet hoe de media werken en vertelt graag hoe het komt dat aan het ene onderwerp wel aandacht wordt besteed, terwijl met een persbericht over een ander item niets wordt gedaan. Hij is gewend om verhalen te schrijven die een groot publiek aanspreken. “Een verhaal moet in één adem worden uitgelezen”, vertelt hij. “De lezer moet al meteen bij de eerste regel nieuwsgierig worden en door het verhaal worden ‘gegrepen’.”

In augustus 2009 richtte hij zijn eigen bureau op: Danny Verbaan Bureau voor Tekstprodukties. Inmiddels heeft Danny Verbaan negen boeken op zijn naam staan. Ook schrijft hij toespraken voor de burgemeester en de wethouders van Den Haag en geeft hij aan de Haagse Hogeschool college in vakken die met schrijven, journalistiek en communicatie te maken hebben; in 2012 deed hij dit ook aan de Hogeschool Leiden.

Danny Verbaan is gespecialiseerd in het schrijven van biografieën over personen die een mooi boek willen hebben met hun levensverhaal. Van zijn hand verscheen onder meer ‘Lazer op, ik ben geen ontwikkelingswerker’ over de bijzondere Haagse ondernemer Jan Verkaart die op geheel eigen wijze een succesvol bedrijf opbouwde en zich daarna stortte op de hulp aan Kenia. In opdracht van Nationale-Nederlanden schreef Danny Verbaan ‘Terugkijken en vooruitblikken’, een handleiding vol tips voor iedereen die zelf zijn of haar herinneringen en toekomstplannen te boek wil stellen.

Cursisten over Danny Verbaan:

“Hij geeft veel goede voorbeelden die je aan denken zetten”

“Je merkt dat hij heel veel perservaring heeft”

Willem Kuijperstraat 23
2584 XT Den Haag
t: 06 - 46.28.73.02
e: This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.
i: www.dannyverbaan.nl

Koraalrood 153
2718 SB Zoetermeer
t: 079-8200255
m: 06-52.00.88.13
e: This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.
i: www.otaweb.nl